İkinci El Araç Satışına Dijital Çözüm: Otobid
Türkiye’nin otomotiv sektörü son yıllarda büyük bir dönüşüm yaşıyor. Pandemi sonrası normalleşen fiyatlar, artan sıfır araç satışları ve dijitalleşme trendi ikinci el pazarını da doğrudan etkiliyor. Bu değişim ortamında Otobid, arkasındaki 25 yıllık sahibinden.com deneyimiyle sektöre farklı bir soluk getiriyor. Otobid Genel Müdürü Sinan Barutçuoğlu ile bu dönüşümün geleceğini konuştuk.
Alışılagelmiş yöntemlerin yanında sektöre yeni bir soluk getiren Otobid, açık artırma sistemini hayatımıza kazandırdı. Dijital platformların sektörü şekillendirmeye başladığı bu yeni dönemde araç sahipleri artık telefonlarından açık artırmaya katılabiliyor ve satış sürecini şeffaf bir şekilde takip edebiliyor. Satış tamamlandığında, ödemeler müşterilerin vekaleti varsa 30 dakika içinde araç sahiplerinin hesabına gönderiliyor. “Araç sahipleri artık tek bir yerden teklif almak yerine, 81 ildeki binlerce kurumsal alıcının katıldığı açık artırmalarımızda araçlarına Türkiye’nin dört bir yanından onlarca teklif alabiliyorlar” diyen Sinan Barutçuoğlu ile sektördeki yeni trendleri, kullanıcı alışkanlıklarını ve Otobid’in geleceğe dair planlarını konuştuk.
Otobid’i bilmeyenler için anlatır mısınız? Nasıl bir iş modeli uyguluyorsunuz?
Otobid, kurumsal ve bireysel satıcıların araçlarını açık artırma yöntemiyle kurumsal alıcılara sattığı dijital bir platform. sahibinden.com’da 25 yıl boyunca hep şunu sorduk: “İnsanların gerçek ihtiyacı ne ve teknolojiyi kullanarak bu ihtiyaca nasıl doğru çözümler sunabiliriz?” Otobid de bu anlayışla doğdu ve Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdi.
Bireysel kullanıcıların araçlarını Pazar hariç haftanın her günü düzenlediğimiz açık artırmalarda satışa sunuyoruz. Bu artırmalara yüzlerce hatta binlerce kurumsal alıcı katılabiliyor ve böylece hızlı, şeffaf, güvenilir bir satış deneyimi yaşatıyoruz. Araçlar, açık artırmada verilen en yüksek teklife satılıyor ve bu durum alternatif kanallara göre araç sahiplerine önemli fiyat avantajı sağlıyor. Ödeme ise Otobid’e verilecek vekaletle, açık artırmadan sonraki 30 dakika içinde araç sahibinin hesabına gönderiliyor.
Araç sahipleri dilerlerse kendi araçlarının açık artırmasını, kendilerine gönderilen link üzerinden canlı izleyebiliyor. Böylece kaç teklif geldiğini, aracın kaça satıldığını anlık ve şeffaf bir biçimde görebiliyorlar.
Otobid’de araç satış hizmeti tamamen ücretsiz. Kullanıcılar sürece otobid.com’dan araç bilgilerini girerek başlıyor ve araçlarına önerdiğimiz açık artırma başlangıç fiyatını görüyor. Fiyatı gördükten sonra Türkiye’nin 29 ilindeki 60 hizmet noktamızdan kendisine en uygun olana randevu alabiliyor. Randevuya geldiklerinde araca ücretsiz detaylı ekspertiz yapılıyor. Araç, uzman ekibimiz tarafından profesyonelce fotoğraflanıyor ve açık artırma öncesi potansiyel alıcıların incelemesi için listeleniyor. Artırmada araçlar, sunucu tarafından tüm özellikleri belirtilerek sesli olarak tanıtılıyor.
Vekâletname, noter devir hizmeti ve saydığım tüm süreçler Otobid tarafından araç sahiplerine ücretsiz veriliyor. Bu da kullanıcılarımızın araçlarını hiçbir ek maliyete katlanmadan hızlı, kolay ve güvenli şekilde satmasına olanak sağlıyor.
Ekspertizi kim yapıyor? Üçüncü parti firmalarla mı çalışıyorsunuz?
Otobid’in kendi deneyim merkezlerinin yanı sıra sahibinden.com’un grup şirketi Auto King bünyesinde de hizmet noktalarımız var. Bu merkezlerdeki eksperler araç sahiplerine ekspertiz hizmeti veriyor. Şu anda 29 ilde 60 noktadayız ve büyümeye devam ediyoruz.
Araç sahibi açık artırma sonunda gelen fiyatı beğenmezse ne oluyor? İptal etme şansı var mı?
Kullanıcılarımız sistem üzerinden araç bilgilerini girerek tahmini bir açık artırma başlangıç fiyatı alıyor. Ardından kendilerine en uygun Otobid deneyim merkezinden randevu alarak araçlarına ücretsiz ekspertiz yaptırıyor. Detaylı ekspertiz sonrası aracın kondisyonuna ve varsa ilave aksesuarlarına göre nihai açık artırma başlangıç fiyatı belirleniyor. Ancak belirlenen fiyatı araç sahibi onaylarsa araç açık artırmaya çıkartılıyor.
Açık artırmada teklif alınması durumunda araç, verilen en yüksek teklife satılıyor. Araç satıldıktan sonra satıcının iptal hakkı bulunmuyor. Ancak araç açık artırmada satılmazsa ya da kullanıcımız açık artırmaya aracını çıkartmak istemezse, sürecin herhangi bir aşamasında hiçbir ceza veya ücret ödemeden ayrılabiliyor.
İhaleye kimler katılabiliyor? Son kullanıcılar da girebiliyor mu?
Bizim iş modelimizde açık artırma platformuna bilgileri doğrulanmış oto galeriler ve otomotiv markalarının yetkili bayileri kaydolabiliyor. Sadece kayıtlı kurumsal alıcılar açık artırmada teklif verebiliyor. Platformda Türkiye’nin 81 ilinden binlerce kurumsal alıcı bulunuyor.
Galerileri iş ortağı olarak konumlamanız yenilikçi bir yaklaşım. Bu konuyu biraz açar mısınız?
Araç satışında Türkiye’de yepyeni bir dönem başlatan Otobid’i, sahibinden.com’un sektördeki deneyiminden ve dünyada ortaya çıkan trendlerden hareketle, kullanıcı ihtiyaçları doğrultusunda kurduk. Bir yandan bireysel satıcılara hızlı ve karlı satış imkanı sunarken, öte yandan kurumsal alıcılara Türkiye’nin farklı bölgelerinden çok çeşitli, titizlikle incelenmiş araçları Otobid güvencesiyle sunuyoruz. Malum, kurumsal alıcılar için araç tedarik etmek zahmetli ve maliyetli olabiliyor. Otobid ile aslında kurumsal alıcılar için yeni ve güvenli bir tedarik kanalı oluşturarak işlerini büyütmelerine katkıda bulunuyoruz.
İkinci el araç satışlarında dijital iş modellerine artan bir yönelim var. Bu dönüşümü neye bağlıyorsunuz?
İki önemli sebep var. Birincisi hız. İnsanlar artık “Aracımı satmakla günlerce uğraşmak istemiyorum, kolay ve hızlı satayım ama adil bir fiyata satayım” diyorlar. İkincisi güven ve şeffaflık. Bireysel satıcılar Otobid’de kendi aracının ihalesini takip edebiliyor, tüm teklifleri görüyor. En yüksek teklife satıldığında parası hızlıca hesabına geçiyor. Biz teknolojiyi kullanarak güven, şeffaflık ve rekabetçi fiyatı pazara getiriyoruz.
Önümüzdeki dönem için planlarınız neler?
Öncelikle Anadolu’daki genişlememizi sürdüreceğiz. Hafif ticari araçları Otobid’e kabul etmeye başladık, elektrikli araçlarla ilgili süreci de yakın gelecekte devreye almayı hedefliyoruz. Finansman çok kritik. Alıcı müşterilerimize daha kapsamlı finansal ürünler sunmayı hedefliyoruz. Bu çerçevede finans kuruluşlarıyla iş birliklerimizi hem sayı hem kapsam olarak genişleteceğiz.
